måndag 8 oktober 2007

Urbant mode på olika sätt

Det urbana modet börjar mer och mer att integreras med den moderna tekniken. Klädskaparna tävlar om vem som kan konstruera de smartaste lösningarna för att få in mobilen, mp3-spelaren och laptopen i jackan, mössan, trosan. Vad som helst för att människor ska känna sig moderna, och försöka uppvisa en fasad av att hänga med sin tid. Eller till och med ligga före. Snart väljer du strumpor efter vilka som har det bästa minnet, och letar efter t-shirts med hög upplösning på displayen.

Varje morgon gör jag en resa från Kungsholmen till Husby. Från hemma till jobbet. På många sätt är det som att passera genom olika världar. Jag börjar bland dagislämnande stressföräldrar, kliver på gröna linjen och blandar mig med Brommakids på väg till skolan. Byter sedan till blå linjens it-entreprenörer på väg ut till Kista. På höjd med Solna eskalerar mobilpratet som mest. Och samtliga har handsfree. Bluetooth-varianter fastklistrade på kinden, små sladdar virade runt öron och haka, eller modeller som mer ser ut som vanliga hörlurar.

Sen kliver jag av i Husby. Och möts av en inte så stressad småbarnsmamma, på promenad med sin unge. Talandes i telefon, med sin egen variant av handsfree. Hon har klämt fast hela mobilen under slöjan.

Det urbana modet tar sig många uttryck. Vart och ett med sin egen målgrupp.

1 kommentar:

Sanna sa...

Jag tycker det är helt fantastiskt att du faktiskt tycks läsa och bry dig om att skriva en liten rad med tanke på mina minst sagt sporadiska inlägg. Det glädjer mig!