söndag 7 oktober 2007

Jag tippar nobelprisen

Som vanligt så här års så börjar det råda nobelyra. DN:s Karin Bojs lyckades förra året pricka två av de tre vetenskapliga priserna, och försöker upprepa succén i år. Hela världen håller andan, och det är en spännande vecka vi har framför oss. Här är de viktiga hållpunkterna:

Måndag 8 oktober: Medicin/fysiologi (utses av Karolinska institutet) kl 11.30
Tisdag 9 oktober: Fysik (utses av Kungliga vetenskapsakademien) kl 11.45
Onsdag 10 oktober: Kemi (utses av Kungliga vetenskapsakademien) kl 11.45
Fredag 12 oktober: Fredspriset (utses av Norska Nobelkommittén) kl 11.00
Måndag 15 oktober: Ekonomi (utses av Kungliga vetenskapsakademien) kl 13.00
Under oktober: Litteratur (utses av Svenska akademien som meddelar datum och tid senare)

Här är mina egna förhandstips. Glöm inte var ni läste det först.

Medicin/fysiologi
Elia Strage, sjukgymnast på Matteus Kvartersakut. Till och från drabbas jag av ryggont, som övergår till ischias. Redan vid första besöket hos Elia identifierade hon problemet, och kunde snabbt åtgärda det. Nu räcker det med ett kort besök hos henne när smärtorna dyker upp, så är de som bortblåsta. Om fler var som hon skulle ingen behöva ha ont.

Fysik
Alltid ett svårt pris att tippa. Många har under det senaste året gjort fantastiska prestationer på fysikens område. Men jag tror ändå att vetenskapsakademien i år rotar fram en efterlängtad vinnare, och utser Mikael B Tretow till vinnare. "Jo, alltså strömmen kommer in igenom hålet där. Och går sen vidare i verket fram till motorn här. Som får driva den här cykelpumpens pistong. Som sen nu blåser på propellern så propellern går igång. Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit. Den startar på ett kick, det är en makalös manick." Evighetsmaskiner känns aktuella i dessa kretsloppstider.

Kemi
Här brukar ofta någon gammal upptäckt belönas. Kanske uppfinnaren bakom Glade doftspray, som ju nu visat sig fungera utmärkt som nervdödande berusningsmedel, eller möjligen personerna bakom det gamla skämtet att hälla diskmedel i en fontän. Men jag tror ändå att akademien i sin iver att föryngra och överraska smäller till med att ge priset till Chemical Brothers.

Fredspriset
Slobodan, Saddam, Ariel, George W. Här finns det många namn att välja på, även om några av dem skulle tvingas ta emot priset postumt. Juryn har ju tidigare valt att belöna de värsta skurkarna, med förhoppning om bättring, så varför inte kasta ut lite morötter till Mugabe eller kanske rent av juntan i Burma? Men så blir det inte. Årets fredspris går till Gud. Med en förhoppning om gott samarbete framöver.

Ekonomi
Anders Borg skulle nog bra gärna vilja lägga vantarna på det priset någon gång. Men då borde han inte ha gett sig in i realpolitiken. Liberala ekonomiska teorier tenderar att fungera som bäst på pappret, men skapa problem när de omsätts i verklighet. Vår hästsvansminister får istället snällt se på när årets pris går till gänget bakom Facebook. Att få människor världen runt att betala en dollar för att ge bort låtsaspresenter till andra övergår alla befintliga teorier om människors ekonomiska beteenden.

Litteratur
Äntligen! En pristagare i litteratur som har lästs av fler än de aderton. Och en författare som inte ett enda bokförlag kommer att jubla åt. Inga snabba pocketutgivningar för att rida på vågen, inga streckläsningar mitt i natten för att redan dagen efter kunna slänga sig med omdömen som "språklig minimalism med exakta metaforer" eller "ett versmått så precist att en matematiker blir avundsjuk". Priset går till Alex Schulman. För hans blogg. Och för att han lade ner den.

2 kommentarer:

Jens sa...

Jag har 22 procents chans att få gå på Nobelfesten. Återkommer till varför så småningom. Jag håller iallafall tummarna för att jag hamnar bredvid Gud isåfall!

Jens sa...

Måste tillägga en sak. Jag blev mycket besviken när jag idag fick reda på vilka det var vann nobelpriset i medicin.

Jag bad för att det skulle gå till nån/några som kunde bota min onda hals, väldigt fort.