måndag 29 oktober 2007

Hur länge är det bra med värme?

Väderleksrapporteringen i Sverige är i sig ganska enkel. Sol, värme och blå himmel är bra. Regn, moln, snö och mulet är dåligt. Kan man rapportera om bra väder placerar man det på förstasidan eller löpet, blir det dåligt gömmer man det längre bak. Men hur länge kan det fortsätta så?

DN.se skriver idag: "Lagom till 1 november kan sommaren komma till Stockholm med sol och rekordvärme. Åtminstone om man får tro SMHI:s prognos på söndagen. 'Jag är försiktig med löften. Folk blir så besvikna' säger meterologen Alexandra Ohlsson till DN.se."

Men i tider av klimatförändringar och global uppvärmning kanske osedvanlig värme sent på året inte är något positivt. Och om det visar sig att SMHI har fel är vi kanske många som inte blir besvikna, utan tolkar det som ett tecken på att vår tid på jorden har förlängts ytterligare en stund.

Jag må låta pessimistisk, och i den här frågan är jag det. Forskningen talar sitt tydliga språk. Det ser inte så ljust ut just nu. Det är inte kört, hoppas jag, men läget är allvarligt. Lite kyla, snö och ruskväder ser jag som goda tecken. Dags att ändra attityd, SMHI?

Inga kommentarer: