tisdag 16 oktober 2007

Moderna och geten

Vi behövde inspiration, så Fredrik, Shiva och jag tillbringade dagen på Moderna Museet. Kollade in samlingarna, Olle Baertling, Lars Tunbjörk och utställningarna på arkitekturmuseet. Precis som varje gång jag är där tänker jag att jag borde gå dit oftare. Det är ju nostalgi, inspiration, njutning och frågetecken på samma gång.

Vi hamnade i en diskussion om varför det just är geten som har blivit det konstverk som så många förknippar med moderna. Det är ju inte samlingarnas bästa konstverk, och definitivt inte det mest värdefulla ur konstperspektiv. Min teori är att det har att göra med att det är det man lägger mest märke till som barn, och många av oss gjorde våra första besök på museet just som barn. Så när man sedan kommer dit i vuxen ålder är det geten man kommer ihåg och känner igen. Den, och pissoaren.

I övrigt enades vi om att Ola Billgren är ångest. Att ha hans tavla i vardagsrummet borde man få kraftigt betalt för, inte tvärtom.

Inga kommentarer: