torsdag 1 november 2007

Revolution på Svensktoppen

På Sifo har man en gigantisk tombola med små lappar i. Det finns en lapp för varje svensk medborgare, och ibland snurrar man tombolan och drar fram en lapp för något viktigt. Det kan handla om att fråga folket vad de ska rösta på, vad de tycker om den senaste skandalen eller hur de sköter sin intimhygien. Och så använder man tombolan för att välja ut juryn till Svensktoppen.

I går fick jag ett brev från Sveriges Radios P4. Jag har blivit utvald. Jag, Mårthen Gunnarsson, ska under fyra veckor vara med och rösta fram Svensktoppen. Det här är naturligtvis ett viktigt uppdrag, och jag tar det på största allvar. Förmiddagen i dag har jag tillbringat med att lyssna in mig på Sonja Aldén, Peter Jöback och Nanne Grönvall. Min slutsats är att det krävs en revolution. Svensktoppen består till stora delar av skitmusik, och detta samtidigt som det görs fantastiskt mycket bra musik i Sverige. Det finns ingen logik bakom, och den enda förklaringen måste vara att tombolan har snurrat i tokig riktning.

Det ska det bli ändring på nu. Jag har fyra veckor på mig. Det här kommer att sätta avtryck. P4 ska inte ångra att de drog mig!

Inga kommentarer: