måndag 10 september 2007

Vardagsmysterier 2: Datumparkering

Är det någon som med handen på hjärtat kan säga att de vet hur datumparkering fungerar?

Jag minns när vi lärde oss det på körskolan. Jämna datum parkerar man på jämna sidan av gatan. Eller så var det tvärtom - jämna datum parkerar man inte på ojämna sidan av gatan. Det hela blev ju ännu mer förvirrat av att man när man väl lärt sig vad som gällde fick lära sig att man skulle tänka tvärtom, eftersom förbudet oftast gällde efter midnatt, och man oftast parkerade före midnatt. Det var det sista jag kollade upp i körkortsboken innan jag gick och skrev teorin, och det första jag glömde bort när uppkörningen var avklarad. Sedan dess har jag konsekvent undvikit att parkera på gator med datumparkering, och om jag tvingats helt enkelt ställt mig på samma sida som alla andra bilar.

Kunde man inte löst det lite enklare, och helt enkelt skrivit ut reglerna på skyltarna?

Inga kommentarer: