söndag 9 september 2007

Tält vs Lägenhet

För bara en vecka sedan vaknade jag upp i den här tillfälliga bostaden:

Nu är jag tillbaka i min vanliga, mer traditionella, bostad, och kan konstatera att det finns en del skillnader. På gott och ont.

Ytan här är något större, och erbjuder generösare möjligheter för den som gillar att kunna gå runt i bostaden. Det finns också eluttag, rinnande vatten, artificiell uppvärmning samt tillgång till ett kök med alla bekvämligheter. För all del kan även finesser som bredband, telefon och möjligheten att stå raklång nämnas. Den tillfälliga bostaden från förra veckan erbjöd dock en utsikt som är tämligen svårslagen i Stockholms innerstad. Dessutom fanns det renar och andra djur som utgjorde en trevlig variation gentemot de grannar jag har här. Andra fördelar som bör nämnas med tältet är den trevliga flexibilitet som gör att man kan flytta det dithän man önskar, samt att det är väldigt mysigt och absolut uppmuntrar till en del närhet med den man delar bostaden med.

I det långa loppet finns det ingen klar vinnare. Båda har sina fördelar. Här i Stockholm vinner dock lägenheten. Det är på många sätt skönt att ha den, och jag kommer inte att helt överge den för tältet. Det slutgiltigt avgörande argumentet är att tältet får plats i lägenheten. Tvärtom går inte, hur man än vänder och vrider på det.

Inga kommentarer: