torsdag 6 december 2007

Det där är ju bara reklam

En gång hade jag förmånen att tillbringa en pubkväll vid samma bord som Conny Nimmersjö. Vi drack öl efter öl, och det berättades skrönor och historier, sådär som det gör en bra pubkväll. Det var framförallt en sak han berättade som fastnade i mig.

Bob Hund var på turné, och på väg mellan två städer någonstans i Sverige skulle det stannas vid gatukök för att ätas korv. Det är sånt som äts på turnéer. Vid den här vägen fanns det två gatukök mitt emot varandra. Det ena hade stora skyltar om att de sålde korv för femton kronor. Det andra hade skyltar om att de sålde korv för femton kronor, med tillägget ”fri räksallad”. Givetvis fastnade de för det med fri räksallad, och backade in turnébussen dit. När de fick sina korvar var där ingen räksallad, och när de påpekade detta såg korvförsäljaren lite förvirrad ut, och berättade att det kostade extra. Någon i bandet pekade då på skylten, och fick svaret:

- Det där, det är ju bara reklam.

Så är det förstås. Så nu passar jag på att göra lite reklam. I morgon, fredag, spelar jag och Håkan skivor på Backstage i Örebro. Kom dit om ni vill. Vi kommer att spela bred pop och rock, högt och lågt. Jag har inte packat ned en enda elektronisk skiva, så det kan bli spännande.

Och om ni inte blir nöjda, kom ihåg att det ändå bara är reklam.

3 kommentarer:

Ana + Seba sa...

Detta ville vi uppnå med den inte så arga lappen :o

Anonym sa...

En relaterad spaning: Är det bara jag, eller håller "fri" (inspirerat av engelskans "free"?) på att ta "gratis" plats i svenskan?

Ser det överallt nuförtiden: På mitt jobb erbjuds "fri yoghurt" om man köper en macka, det är "fria sms och samtal", "fri försäkring" på en resa, och så vidare. Antar att "fri" låter bredare, coolare och mer fräscht (fräschet!) än gamla vanliga "gratis" eller "kostnadsfri".

Mårthen sa...

Det stämmer nog att "fri" blir allt vanligare. Kan nog också bero på att det är lite luddigare. Gratis kan de ju sällan skriva, eftersom det för det mesta inte är sant. Bara för att något ingår i ett annat pris är det inte gratis. There are no free lunches, vet du. Men fri har liksom ingen fast betydelse i de sammanhangen, och kan därför användas lite slarvigare.