onsdag 20 juni 2007

Är du tjej? Du kan få heta Amy.

Det finns redan massor av konspirationsteorier om McDonald´s. Jag har hört varianter om vad M:et skulle symbolisera, eller att om man ritar in alla restauranger i ett visst område på en karta så bildar de ett hakkors. Allt det där må vara fint och skoj, men jag har upptäckt en alldeles egen - namnen på personalen.

I området där jag jobbar finns väldigt många som har rötter i ett annat land. Därmed har de också andra namn än de som förekom på ungarna i min skola när jag var en liten gosse i en välmående närkingsk medelklasskola.
Ungdomarna som jag träffar på jobbet heter företrädesvis namn som går att härleda till arabiska, persiska, turkiska eller något av de dominerande språken i Somalia eller Eritrea.

På McDonald´s i samma område jobbar ungdomar i ungefär samma ålder som de som kommer till mitt jobb. Det är inte helt orimligt att tänka sig att de dessutom kommer från området. Alltså borde de representera ungefär samma grupp ungdomar som jag träffar dagligen. När de arbetar har de på sig fina namnskyltar i metall, med namnet infräst i relief.
När jag var där idag och åt tänkte jag på något som jag även noterat förut, både där och på andra restauranger. De namnbrickor jag kunde se idag bar namn som Cynthia, Amy och Peter. Samtliga satt på ungdomar som såg ut precis som de ungdomar jag brukar träffa. Men alltså med helt andra namn. Tidigare har jag även noterat Amber, Tiffany, John och Chris. Alltså enbart internationellt gångbara namn, som hämtade ur en amerikansk collegefilm som utspelar sig i Brooklyn eller Queens.

Anställer den stora snabbmatskedjan bara personal som har sådana namn? Är det en slump? Eller trycks namnbrickorna centralt i USA för att sedan skickas ut över världen och fördelas på personal oavsett vilka namn deras föräldrar brukar kalla dem för?

Jag har ingen aning. Men det är inte så svårt att bli lite konspiratorisk.

Inga kommentarer: