tisdag 19 augusti 2008

Att välja sina ord väl

Jag har stor respekt för Freddie Wadling. Han har på ett smidigt sätt lyckats passa in i många av mina livsfaser. Som femtonårig punkare höll jag Liket Lever tätt intill min bringa, och något senare kom Cortex och så småningom Fläskkvartetten att stämma väl överens med min ständigt föränderliga smak. Och ungefär samtidigt med min 20-årskris kom En skiva till kaffet, som jag gillade så mycket att jag tvingades erkänna att jag nog var väldigt nära att bli vuxen.

Men anledningen att jag nämner Freddie här och nu är att han intervjuades i Fria Tidningen i lördags. Bland annat kom han att prata om andra artister, och bekände sin stora beundran för Antony Hegarty. Som kontrast till denna fantastiska person beskrev han Van Morrison, som han mött i något sammanhang.

"Han däremot är en riktig skitstövel. Honom skulle jag inte pissa på om han brann."

Så talar en man som vet att välja sina ord med omsorg.

Inga kommentarer: