SVT:s Aktuellt gjorde ett inslag om dödsmisshandeln på Kungsholmen, och valde vinkeln att namnen på de misstänkta gärningsmännen snabbt hade börjat cirkulera på internet. I inslaget visar man skärmdumpar från en massa bloggar och communitys, där man har maskerat det avslöjande materialet. Utom i några klipp, där man klart och tydligt ser de utpekade namnen. Det är en skön ironi att höra nyhetsankaret säga att SVT har valt att inte publicera namnen, samtidigt som namnen passerar över skärmen.
Ett misstag, heter det förstås. Men jag skulle inte bli förvånad om det är en redigerare som passat på att trumfa genom sin vilja efter en vild diskussion på redaktionen. En del misstag är bara för snygga för att verkligen vara just misstag.
Det får mig att tänka på fastighetsbolaget Locums reklamkampanj för några år sedan. En smart formgivare bytte ut bokstaven "o" i företagets namn mot ett hjärta, och formgav desssutom kampanjen så att namnet skrevs helt med gemener. Resultatet kan ni själva räkna ut. Misstag, sa man åter igen. Men jag är säker på att det snarare handlade om en formgivare som tyckte att han fick för lite betalt av det stora företaget, och passade på att driva lite med dem.
torsdag 11 oktober 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
nej, det här blev för svårt.. l♥cum? vad är det för lustigt med det? jag förstår ingenting, jag är alldeles för gammal.
väldigt trevlig blogg, det här, för övrigt!! mycket underhållande och tänkvärd!
ok.
föklaring överflödig. chefen tittade just över axeln när jag som bäst satt och klurade över min egenritade locumlogga och funderade över vad som var så skoj. hans engelskakunskaper visade sig vara bättre än mina..så, haha,i got it now!
Åh, Koldolmar o kalsipper!
Koldolmar o kalsipper?
Linnéa: Ja, den kräver vissa språkkunskaper. Men det kan man kanske förvänta sig att någon av alla de som antagligen godkände loggan hade?
Tack för berömmet!
Ah. Nu trillade poletten ner för mig också. Jag förstår ingenting, jag är alldeles för gammal.
Det får mig också att tänka på McDonalds flowerpowerkampanj för några år sedan. En affisch hade texten:
RÖK
FRITT
.
Misstag?
Ha ha. Den är bra. Knappast misstag, utan snarare röksugen AD på reklambyrå...
Skicka en kommentar